Celozrnný, čokoládový hřbet

Další zákusek upečený ve zdravější variantě. Jen se připravte na to, že bude rychle pryč, obzvlášť pokud máte doma také velké jedlíky :-) Když hřbet posypete kokosovou moukou, docílíte dojem, že je pocukrovaný cukrem. 

Celozrnný, čokoládový hřbet

Ingredience: 

300g celozrnné špaldové mouky/špaldové mouky hladké, 3 lžičky kypřícího prášku bez fosfátů, 150g sekaných vlašských (lískových nebo jiných oblíbených) ořechů, 1 lžíce vanilkového cukru, 1 lžička mleté skořice, 1/2 lžičky kardamomu, 100g kvalitní hořké čokolády

250 ml mléka (kravské, alternativní), 140 ml javorového/čekankového sirupu (případně 100g třtinového cukru nebo různé kombinace), 100 ml rozpuštěného kokosového oleje

Postup:

Troubu předehřejte na 170 st (horkovzdušnou 150 st.) Větší formu na hřbet vymažte změklým máslem a vysypte moukou.

Ve středně velké míse smíchete suché ingredience (viz 1 odstavec ingrediencí), v další míse zase mokré (viz 2 odstavec ingrediencí) a obě směsi nakonec promíchejte dohromady. 

Připravené těsto nalijte do formy a upečte, trvá to přibližně 1 hodinu. Zda je hotový poznáte, když špehle zabodnutou do středu hřbetu, vytáhnete suchou. Jen pozor, abyste chlebík nepřesušili, měl by zůstat vláčný a lehce lepkavý. 

Ráda používám v kuchyni různá koření. V tomto receptu je vedle již známé skořice použitý kardamom. Kardamom obsahuje mnoho vitamínů a minerálů. Pomáhá odkyselovat tělo, pomáhá lepšímu trávení, eliminuje pálení žáhy, ulevuje ledvinám, močovému měchýři a játrům. Je součástí kari koření. Hodí se jak do sladkých pokrmů, tak i do slané kuchyně, např. v mléčných výrobcích nám pomůže trávit lépe laktózu. Určitě má své místo při hubnutí - pomáhá trávení, vyprazdňování, odvodňování. 1 lžička denně vám nastartuje metabolismu, ale oproti kávě rovnoměrně. Hodí se na pečené maso, do zeleniny, na brambory, do pomazánek nebo do kávy/čaje (dávkování 1/3 lžičky).