Doba "koronavirová"

Přišla bez varování, alespoň pro nás běžné smrtelníky... zasáhla do našich životů. Ten ZÁSAH nás ze začátku tak překvapil, že jsme si jen těžko dokázali představit, jak to bude vše dál probíhat, jak budeme dál žít, pracovat, cestovat....zkrátka fungovat. My jsme doma řešili vedle běžných organizačních věcí především, jak to bude s dětmi. S manželem jsme za začátku chodili ještě do práce a mít všechny 3 děti doma samotné prostě nešlo. Navíc dvě dcery školou povinné nemohly "vypadnou" z učebního plánu, těžko by to doháněly.  Mně běželo hlavou, jestli je v této době vhodné začít s podnikáním a jak budu moci chodit běhat - je to moje forma relaxace a uvolnění. Ať vybíhám v jakémkoliv stavu, vracím se vždy s úsměvem na tváři. 

Asi týden nám trvalo si na novou situaci zvyknout a najet na nějaký režim, který by všem vyhovoval.  Jelikož jsem nastavením optimista, snažila jsem se na nové situaci hledat pozitiva jako: budu více času trávit s rodinou, s naším novým pejskem, dodělám resty, na které nebyl čas (dokončit webové stránky), budu se moci více věnovat zahradě (nenajde se vhodnější doba než na jaře), budu moci více běhat (sice s rouškou, ale les mám od domu kousíček), vymetu všechny skříně a kouty v domě, udělám generální úklid (to jsem udělala jen zčásti, k tomu se dostávám velice ztuha :-)), bude více času na vzdělávání, knížky (jsem knihomol). 

Přineslo to i výhody, které by mě na začátku ani nenapadli - koupili jsme skleník, vymalovali, odvedla jsem ale i velký kus práce ve svém profesním životě - naučila se ovládat nové technologie - jak oslovit a propojit se s klienty on-line nebo telefonicky, spojila se svoji bývalou koučkou a vytvořily jsme webinář a vymyslely další společné aktivity. Pracuji i na svém osobním rozvoji - konečně jsem si zavedla deník vděčnosti, sepsala svých 101 cílů a směle k nim vykročila :-) Naučila jsem se a hlavně si oblíbila zvyk vstávat v 6 hodin bez budíku (myšleno telefon, nyní je mým budíkem pes). Díky tomu mám více času na sebe než se rodina vzbudí, jdu se projít s pejskem, zacvičím si jógu, stihnu i vyřídit mnoho svých pracovních věcí a jsem připravená čelit všem výzvám, které ten den s dětmi a s domácí výukou přinese. 

Jako výživová poradkyně jsem čelila i výzvě, jak pořešit stravu, když máme děti doma. Holky jsou nyní věku, kdy nám rostou před očima a jejich výživové nároky jsou velice vysoké. Nejstarší dceři přestává chutnat maso, ale zase ji více chutná zelenina, prostřední dcera naopak maso miluje, ze zeleniny sní jen něco a nejmladší dcera při pohledu na talíř většinou prohlásí, že tohle jíst nebude. Luštěniny ani ryby nejsou zrovna jejich favorité. Manžel má velký výdej při trénincích, takže se snažím vařit i teplé večeře, po těch studených má ještě hlad. A já se stravuji spíše nízkosacharidově. Jelikož  ale nechci trávit většinu času u plotny, mým úkolem bylo vše skloubit. Byla to každopádně VÝZVA :-) 

Zde jsou mé vychytávky, jak zvládat nákupy a stravu celé rodiny, nejen v době koranovirové: 

         NÁKUPY:

  • zařizuji sama, manžel koupí vše dle seznamu, bez povšimnutí projde všechny výhodné akce a na můj udivený pohled, proč to nekoupil, v klidu odpoví, že to nebylo na seznamu. Takže jezdím na velký nákup 1x týdně, zjistila jsem, že holky zvládnou nákup v našem malém obchodě, takže 1x týdně je vyšlu pro nějakou drobnost a přiznávám, mají povelenou nějakou dobrůtku 
  • doporučuji kupovat základní suroviny - jednak ušetříte peněženku, ale i vaše tělo. Při vaření ze základních surovin víte, co jste přesně do výsledného jídla dali, vyhnete se tak všem možný konzervantům a přidaným látkám. O cukru a nekvalitních tucích ani nemluvě.
  • maso kupuji u řezníka (mám alespoň trochu zajištěn původ a hlavně to není v těch obřích plastových krabicích. Nakoupím tam i kvalitní šunku,  občas slaninu, kvalitní uzeninu jako párky pro manžela. Z masa preferuji krůtí, hovězí z domácích zdrojů, občas koupím i libové vepřové nebo kuřecí. 
  • ve zdravé výživě se stavím pro kvalitní čaje (dcery začaly pít bylinkové), koření (mám ráda od Sonentoru https://www.sonnentor.com/cs-cz), pokud mají vezmu i pečivo (kupuji kváskový - žitný chléb, když nemají koupím v supermarketu kváskový žitno-pšeničný, když není ani ten, tak kváskový pšenično-žitný). Nejsme ani jeden pečivový, takže nám vydrží na celý týden (ke konci jsou topinky) Holkám občas koupím klasický rohlík, to se mi ještě nepodařilo změnit. Alespoň omezuji četnost a udělám jim na to domácí pomazánku, občas máslo s domácí marmeládou nebo medem). Během karantény jsem se vrátila k pečení domácího kváskového žitného chleba.Luštěniny (čočku, cizrnu) Oříšková másla - to je vedle hořké čokolády moje libůstka, mám velice ráda ještě v kombinaci s banánem. Mouky - především špaldovou (dá se koupit i v supermarketu), žitnou, občas i pohankovou, špaldovou krupici (holkám na kaši, na knedlíčky do polévky, zahuštění knedlíků apod.) Kokosové mléko a tuk (na omáčky, pod palačinky). Přepuštěné máslo (na cokoliv pro tepelnou úpravu)
  • v zelenině - brambory (holky milují hlavně kaši, ale i šťouchané brambory), mrkev (ta nesmí chybět), petržel (zahuštění omáček), celer (rychlá večeře), od podzimu do jara dýně (poté, co sníme vlastní zásoby, nejraději používám při vaření máslovou, špagetovou nebo muškátovou) cibule (žlutá i červená), zelí (na pickles nebo rychlý coleslaw) dle sezóny (ředkvičky a kedlubny než budeme mít své), chřest (miluji polévku nebo se slaninkou), papriky, cukety (velice často používaná na zahuštění omáček, cudle apod.), rajčata přes zimu téměř nekupuji, používám konzervovaná (pozor na složení) a ovoce - jablka (když už nemáme své), banány. Jinak ovoce máme v létě hojně své. Nekupuji tropické ovoce přes zimu, maximálně citróny.  Dost často ale kupuji žampióny nebo hlívu ústřičnou. Poslední dobou jsme si oblíbili batáty (na slaný koláč nebo jako pečené "hranolky")
  • V supermarketu pak koupím bílý řecký jogurt (mňamózní svačina s ořechy, skořicí a nakrájenou hořkou čokoládou), zakysanou smetanu, smetanu na vaření, bio nebo farmářské mléko (na kaše), máslo, konzervy tuňáka, kvalitní olivový nebo jiný olej za studena lisovaný (lněný, oříškový), zmraženou zeleninu (rychlovka na večeři), hořkou čokoládu (do jogurtu, kaše nebo jen tak :-) a případně akční zboží 
  • častou nákupní položku tvoří ořechy - milujeme vlašské ořechy (naštěstí máme vlastní zdroj), kupuji pekanové, para, mandle. Podezírám manžela a mě, že jsme byli v minulém životě veverky, naše děti veverčata, jelikož od ranného dětství chroupou vesele ořechy také. Jsou často součástí naší svačiny. 

Celá rodina chroupeme ořechy jako veverky

          V KUCHYNI:

  • klíčení - vždy na jaře si klíčím řeřichu, výborný zdroj vitamínu C,  letos jsem si zasadila ještě rukolu, špenát a polníček - déle trvá, než vyrostou, ale než je posléze "sklidím", mám další úrodu na zahrádce. Určitě lze pěstovat i v květináči venku (pokud jsou v dubnu ještě mrazíky, uklízejte na noc domů). Holky mi pomohly sázet, klíčit v rámci pracovních činností :-)
  • luštěniny - ty u nás bývají často schované v dýňové polévce, v pomazánce nebo v sušenkách. 1x týdně namočím a uvařím čočku (červenou, hnědou) a po uvaření použiji do polévky (celé rozmixuji) nebo na kyselo s vajíčkem. S manželem máme rádi čočkové saláty, cizrnu na paprice, s karí, ale to vím, že mi u holek neprojde, takže tuto variantu volím, když mám jídlo z předešlého dne pro holky. Každopádně vím, že se u nás vyplatí nenuceně nabízet a jednou to klapne :-) 

Řeřicha je výborným zdrojem vit.C 

  • husté omáčky - i omáčku lze uvařit výživněji, a to když na cibulce zesklovatíte a následně podusíte zeleninu typu petržel, cuketa (chutově a barevně nevýraznou). Vedle na pánvičce si můžete orestovat libovolné maso (krůtí, kuřecí) nebo uvařit v papiňáku (hovězí). Zelenina se dochutí a rozmixuje tyčovým mixérem, podle typu omáčky nasype např.kopr a přidá se maso, můžeme se na zjemnění použít smetana. Máme tak výbornou omáčku typu koprovka, paprička. V porovnání s klasickou omáčkou s moukou a vodou, vychází výživově mnohem lépe a chutově vlastně také, cítíte "plnou chuť". 
  • upéct domácí koláč vyjde levněji a zdravěji než kupovat sušenky, které dost často obsahují ztužené tuky a dost cukru. Snažím se i klasické-české buchty a koláče péci zdravější-odlehčenější formou. Pšeničnou mouku nahrazuji špaldovou, část mouku nahradím rozmixovanými oves.vločkami nebo mandlemi. Ubírám na celkovém množství cukru a část nahradím sirupem, pokud povaha koláče dovolí. Přidávám do těsta oříšky, sušené ovoce apod. Místo ztužených tuků používám máslo nebo kokosový tuk. 

Při pečení používám špaldovou mouku, méně cukru a kvalitní tuky typu máslo. Estetika pokulhává, ale chuťově výborné. V době karantény byly domácí pečené dobrůtky výbornou snídaní nebo svačinou pro pohybově aktivní holky.