Proč mám blog?

Důvodů k založení blogu je více. Ten jeden z nejdůležitějších je, že při své profesi pomáhám klientům nebýt otrokem jídla a svých chutí. Najít svobodu v jídle. Blogem chci předávat informace i širší veřejnosti. Sama jsem si tím prošla, než jsem našla způsob, který platí na mé tělo. 
A ten druhý je čistě osobní...... Blog je prostředkem, jak si splnit svůj sen. Tím snem je napsání knihy o výživě. Nemám ještě název ani přesné téma, ale věřím, že blog a později E-book mi tu cestu ukážou. Nebo také zjistím, že to není nic pro mě :-)

Vždy jsem si psala deník. Již na základní škole jsem si psala všechny své pocity do deníčku, když jsem pak měla splín, listovala jsem si v něm a hledala útěchů. Mnoho let si již deníček jako takový nepíšu, ale na každý rok si pořídím diář a do něj si zapisuji. Na konci roku o vánočních svátcích si zrekapituluji ten starý rok a na nový rok naplánuji všechny cíle, které si chci splnit. Během roku si zapisuji důležité události, píšu citáty a výtažky z knih, které mě nějakým způsobem oslovily. Svým dcerám jsem psala deníček každý den do dovršení jejich jednoho roku. Uklidňuje mě psaní rukou, je to pro mě určitá forma relaxu. 

Jelikož profesi výživové poradkyně vykonávám mnoho let, mám spoustu zkušeností a poznatků, které bych s vámi ráda sdílela. A blog je určitě šikovným zprostředkovatelem. 

Na dnešní době je paradoxní, že existuje mnoho výživových směrů, výživových poradců a nutričních terapeutů, kteří radí, jak se stravovat. Máme nadbytek jídla. Spoustu možností, jak sportovat. A přesto je tolik lidí obézních, nemocných a trápících se kvůli stravě. Přes všechna ta doporučení nevíme, co, kdy a jak jíst. Trápíme se hladem, pak se přejíme a nakonec si vše vyčítáme. Plácáme se v začarovaném kruhu. I já jsem se v takovém kruhu motala. O mém příběhu si můžete přečíst zde

Budu zde s vámi sdílet mnoho "problémů" svých klientů, které denodenně řešíme. Většina klientů nemá vyšší váhu z důvodu, že by se přejídala. I když váha ukazuje vyšší číslo, jsou většinou podvyživení. Jak je to možné? 

Žijeme totiž v době, ve které máme všeho dostatek od oblečení, zábavy až po potraviny. Nemusíme kvůli obstarávání potravy vynakládat žádné velké úsilí, ale mnohdy stačí jen natáhnout ruku. Žijeme také v době, kdy nemáme na nic čas, i když mnohdy lžeme sami sobě. Čas by i možná byl, ale nechceme se zdržovat přípravou jídla, jeho čištěním, krájením a samotným vařením. Poté volíme instantní potraviny, polotovary a všechny ty vychytávky. Nejsou drahé, ale především jsou za chvilku hotové. K tomu můžeme zmínit stres, nedostatek klidu a času na jídlo atd. Tento způsob stravování ovlivňuje nepříznivě náš střevní mikrobiom, postavu, ale i náladu. Není potřeba své tělo vykrmovat, ale vyživovat!  Jen tak nebude mít potřebu ukládat tuky "na horší" časy, ale bude optimálně fungovat. 

Vysoce zpracované potraviny neboli "ultra-processed food" jsou potraviny s nízkou výživovou hodnotou. Potraviny, které obsahují mnoho přidaných látek a konzervantů. 

Vysoce zpracované potraviny neboli „ultra-processed food“ jsou právě ty potraviny, které jsou lehce dostupné, levné a dost často i dochucené přesně tak, aby se nám po jejich konzumaci vyplavily látky, které nám dají prchlavý pocit štěstí/uspokojení. Jelikož je tento pocit velice příjemný, chceme jej zažívat opakovaně. Čím více průmysl do potraviny "zasáhl", tím menší benefity pro naše těla má. Z nerafinovaného oleje budeme mít více vitamínů a minerálů než z toho průmyslově rafinovaného.  Správně uvařené obiloviny jsou lepší než zpracované pšeničné těstoviny a plátek kvalitního masa je zdravější než salám. 

Pokud tyto zpracované potraviny jíme často, jsme vystaveni vyššímu riziku obezity, vysokému krevnímu tlaku, vyššímu cholesterolu, ale již se objevují studie, kde je dávána konzumace těchto potravin s vyšším výskytem nádorů.

Aby nám tyto hotové potraviny chutnaly, obsahují vedle nezdravých tuků, také větší množství cukrů. Každá dávka rychlých cukrů zvedne množství cukru v krvi (glukémii), na to zareaguje slinivka břišní vyplavením inzulínu. Inzulín funguje jako "vrátný" který otevře vstup glykémie do buněk.  A celková glykémie z krve klesne na zdravou hranici. Problém nastává, když se tento proces  děje x-krát denně, x-let za sebou. Buňky začnou být vůči inzulínu méně citlivé, musí jej být vyplaveno čím dál více, aby na něj buňky zareagovaly. Glykémie v krvi může být trvale zvýšena, obzvlášť pokud se málo hýbeme, býváme často ve stresu nebo naši předci mají cukrovku...a nám samotným může hrozit pre-diabetes... Hlavně ale naše tělo je zvyklé, že energie přijde z talíře. A každé 2-3 hodiny se také připomene v podobě hladu nebo chutě. 

Základní potraviny tyto "cukrové houpačky" nezpůsobí. Hladina cukru v krvi je ustálená a naše enegie a nálady jsou vyrovnané. 

Když naopak konzumaci těchto potravin omezíme, nejen, že se rizika snižují, ale zároveň se zbavujeme i nadbytečných kilogramů. Pokud v naší stravě převažují průmyslově zpracované potraviny, potřebujeme jíst často. I když jíme často, tělu chybí základní živiny. Takže i když přijímáme dostatek kalorií, tělo je z pohledu výživy pod-vyživené.

Ukážu vám, jak se opět, co nejvíce přiblížit k základní, výživné stravě, aniž byste museli trávit hodiny v kuchyni. Ušetřený čas pak můžete věnovat rodině, pohybu nebo vzdělávání :-) Mnoho receptů na zdravější varianty jídel naleznete zde Recepty jsou jednoduché, rychlé na přípravu a věřím, že i chutné :-) Mám je vyzkoušené nejen na sobě, své rodině, ale i na svých klientech. 

Možná, že výše zmíněná jídla jste již dávno vyřadili ze své stravy. Jíte zdravá jídla, vaříte převážně ze základních surovin. Přesto nehubnete, nemáte tolik energie a celkově se necítíte dobře ve svém těle. Podobně jsem to tak měla i já. Několik let jsem se trápila velkými chutěmi, výkyvy energie a náladou. Více si můžete o mém příběhu přečíst zde: Můj příběh  Možná to máte podobné. Určitě vám ráda pomohu najít cestu ven.