Trápí vás zácpa?

Zácpa je téma, kterému se ve společnosti nejspíše vyhnete. Je to tak trochu společenské tabu. Pokud vás ale trápí, je potřeba ji řešit. Ve své praxi se setkávám s tímto problémem dost často jak u dospělých, tak dětí. "Trápí Vás zácpa?" To je z prvních otázek, kterou klientům kladu. Velice často klienti odpovídají, že chodí maximálně jednou krát za týden.

O zácpě je řeč, pokud chodíme na WC méně než 3x týdně. Dle východní medicíny je prospěšné chodit minimálně 1x denně na stolici, pokud se tak neděje, je potřeba řešit prvotně toto.

Ano vím, není to zrovna voňavé téma, ale abychom se cítili dobře a byli zdraví, potřebujeme mít v pořádku pravidelné vyprazdňování. Pokud tomu tak není, můžeme pociťovat velice nepříjemné stavy. Od pocitu plnosti, nadýmání, bolesti břicha, až po nepříjemné a bolestivé chvílky posléze na toaletě.

Důvodů zácpy může být více:

  • Nedostatek vlákniny (v západním světe sníme denně cca 20g vlákniny, oproti Afričanům žijícím na venkově, kteří denně snědí 3-7x více vlákniny). Na vině je nejen nedostatek ovoce a zeleniny na našem talíři, ale i hotová jídla a polotovary, které vlákninu postrádají.
  • Nedostatek tekutin – ve spěchu vypijeme 5 šálků kávy denně, aby nás nastartovala, ale na vodu zapomínáme; pro někoho z nás je holá voda těžká na žaludek; nemáme potřebu pít apod.
  • Nedostatek pohybu – většinu dne prosedíme (u PC, v autě, u televize).
  • Při nemožnosti dojít si v klidu na záchod (v zaměstnání, při cestování), tzv. opakovaně potlačovaný vyprazdňovací reflex.
  • Při mechanické překážce ve střevě. Není tak častý problém, řeší se především operativně.
  • Při onemocnění (např. může být doprovodným jevem při onemocnění dráždivého tračníku apod.).
  • Zpomalený pohyb střev – to může způsobovat stres, některé léky, těhotenství.

Co můžeme udělat pro eliminaci zácpy:

Zelenina a luštěniny jsou potraviny plné vlániny

  • Navyšte pitný režim – o ideálním pitném režimu píšu v ukázce e-booku zdarma zde
  • Rozpohybujte střeva pravidelným pohybem – určitě bude stačit chůze (pravidelně, každý den).
  • Jezte domácí pokrmy, připravené ze základních potravin, vyhněte se průmyslově zpracovaným potravinám.
  • Jezte fermentované potraviny – (jogurty, kefíry, podmáslí), ale i rychlokvašenou zeleninu (jak na fermentované potraviny – zde)
  • Zařaďte do stravy lněná semínka - semínka si namelte a přidávejte alespoň 1 lžíci denně do jogurtu nebo kefíru. Pokud si budete chtít semínka namlít dopředu, skladujte je v lednici. Vždy je ale lepší použít čerstvě namletá. Pomoci může i přidání lžičky lněného oleje. Po otevření skladujte v lednici.
  • Pomoci mohou sušené švestky nebo rozinky (namočené přes noc ve vodě)

Každý den si na toaletě ve stejnou dobu poseďte. Chvíli vám ukrátí telefon nebo časopis. 

  • Udělejte si každodenní „vyprazdňovací“ návyk – ráno nalačno vypijte sklenici vlažné vody s citrónem, jablečným octem a jděte si sednout na WC. Klidně si vezměte s sebou časopis, může to ze začátku chvíli trvat. Snažte se chodit ve stejnou denní dobu. Nejlepší pozicí při sezení je mít nohy ve vyvýšené pozici. Nejlépe k tomuto účelu poslouží menší stolička. Nedochází k tak velkému tlaku a předejdete vzniku hemeroidů.
  • Navyšte množství vlákniny ve stravě – poslední dobou mají sacharidy dost špatnou pověst. Určitě není potřeba vyřazovat všechny sacharidy, ale zaměřte se na vyřazení jednoduchých cukrů s vysokým obsahem cukru a nekvalitních tuků, bez přítomnosti vlákniny (sladkosti, bonbony). Sacharidy potřebujeme i pro naše přátelské bakterie, které žijí v našem trávicím traktu. Jedná se o skupinu sacharidů s názvem oligosacharidy. Nalezneme je v luštěninách, celozrnných potravinách, v ovoci či zelenině. Bakterie, které jsou v našich střevech tyto potraviny dokážou zužitkovat. Existují ale i sacharidy, potažmo vláknina, kterou bakterie nedokážou zužitkovat, tzv. zkvasit. Tyto druhy vlákniny fungují jako houby, které nasají více vody, což vede ke snadnějšímu vyprazdňování.
  • Jezte pestrou stravu - dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin, celozrnných obilovin, ořechů a semínek. Díky ní se navýší i rozmanitost vašich bakterií ve střevě. Díky vyšší rozmanitosti mikrobiomu dochází k poklesu cholesterolu v krvi, zánětlivosti, zvyšuje se citlivost buněk vůči inzulínu, ale lépe se i hubne.

Pokud děláte vše správně, výše uvedené body jsou u vás v pořádku a přesto na zácpu trpíte, zamyslete se nad důvody psychosomatického rázu.

  •  Lidé, kteří trpí zácpou žijí minulostí a babrají se ve vzpomínkách. Nechtějí přijmout skutečnost, že minulost již pominula, že je potřeba žít v přítomnosti.
  • Dost často trpí zácpou ženy, které až nezdravě lpí na svých dětech nebo rodičích. Tyto ženy kvůli své přehnané starostlivosti žijí pro své blízké, ale nemyslí na sebe. Snaží se odvrátit všechny možné nepříjemnosti, které by mohly potkat jejich blízké. Jejich dech, který je ovlivněný stresem je mělký a bránice tak nepodporuje střeva k dostatečnému pohybu.

Myslete proto optimisticky a především žijte svůj život v přítomném čase. „Pusťte“ minulost.😊