Výživné polévky

Polévka, která obsahuje bílkoviny je plnohodnotným pokrmem, který vás zasytí. Můžete ji konzumovat ke snídani, k obědu nebo k večeři. Navíc vám ušetří čas, protože si ji můžete navařit na více dní dopředu a skladovat v lednici. Teplá polévka je výbornou alternativou ke snídani především v chladnějších částech roku. K večeři můžete zvolit polévku, pokud nemáte moc hlad nebo je již později a nechcete jíst těžké jídlo na noc. Určitě doporučuji vařit polévku ze sezónních potravin, měla by obsahovat kvalitní tuky (kokosový, olivový olej, přepuštěné máslo) a bílkoviny. Ty mohou být přidány již při samotném vaření nebo až na hotovou polévku (nastrouhaný sýr, tempeh, čerstvý sýr, uzený losos apod.) Pokud dodržíte tyto základní pravidla, nejen že si pochutnáte, ale doplníte důležité živiny pro tělo.

Batátovo-cizrnová polévka

Ingredience: 

Jeden velký batát (cca 500-600g), 1 cibule, 400g uvařené cizrny (z konzervy), 1 lžíce olivového oleje/kokosového oleje, 250ml smetany (kravské, ovesné, kokosové), zeleninový biobujón, 700 ml vývaru/vody, špetka kurkumy, pepře, kari (dle chuti)

Postup:  

V hrnci na rozpáleném oleji orestujeme nakrájenou cibuli, osolíme, přidáme kurkumu, kari. Na orestovanou cibulku nasypeme oloupaný, na kousky pokrájený batát a cizrnu. Přidáme cca 700ml vývaru/vody, bujón a společně vaříme do změknutí batátů (cca 25 minut). Po uvaření polévku rozmixujeme tyčovým mixérem, vlijeme smetanu a zlehka prohřejeme, již nevaříme. Dochutíme solí, pepřem. 

Hotovou polévku posypeme petrželkou/pažitkou, pokud bude polévka samostatným chodem, můžeme ji obohatit např. nastrouhaným sýrem, uzeným lososem. 


Čočková polévka s rajčaty

Ingredience:

150g červené loupané čočky, 2 cibule, 2 stroužky česneku, 3 lžíce olivového oleje, 1-2 mrkve, 4 oloupaná rajčata nebo 1 plechovka loupaných rajčat i se šťávou, 1,5 l horké vody nebo zeleninového vývaru, kousek čerstvého rozmarýnu, kousek řasy wakame, 1 zeleninový bujón, 1 lžička soli, 3 růžičky brokolice

Postup:

Červenou čočku propereme a necháme okapat na cedníku. Cibuli a česnek nakrájejíme na plátky a dáme osmahnout na olivový olej. Přidáme nakrájenou mrkev a společně restujeme asi 5-8 minut, pak přidáme čočku a znovu osmahneme tak, aby čočka byla celá obalená v oleji.

Přidáme oloupaná rajčata nebo rajčata z plechovky, vodu, řasu a bylinky. Vaříme 10-15 min, čočka by pak měla být už skoro měkká. Přidáme bujón , sůl, na jemné plátky pokrájenou brokolici.

Nakonec dochutíme dle potřeby solí, čerstvě mletým pepřem, olivovým olejem a čerstvou bazalkou. Řasa by se měla skoro rozvařit, pokud tam zbude větší kus řasy, rozkrájíme ji na malinké kousky a vrátíme zpět do polévky.


Celerová bramboračka

Ingredience:

4 kusy brambor, 1 cibule, 1 svazek řapíkatého celeru, lžička majoránky/bazalky, sůl, pepř, 700ml vody/vývaru, 250ml smetany, muškátový květ, přepuštěné máslo, biobujón

Postup:

Na přepuštěném másle si opečeme cibulku, osolíme, přidáme na kostičky nakrájené brambory, řapíkatý celer a malinko osmahneme, přidáme koření, bujón, zalijeme horkou vodou a vaříme do změknutí. Poté, co je zelenina měkká, polévku rozmixujeme, zalijeme smetanou a již nevaříme, pouze necháme prohřát.

Aby byla polévka výživná a sytá, můžete si hotovou polévku posypat nastrouhaným sýrem, nakrájeným tempehem a třeba mletým lněným semínkem. Kvalitní olej lisovaný za studena patří také již na hotovou polévku, např. lněný olej dodá polévce důležité Omega3 mastné kyseliny.