Zapečené květákové "těstoviny"

Tento recept je dobrůtka. Jídlo je rychle uvařené a podle toho, co zrovna budete mít po ruce, bude pokaždé jiné. Můžete podávat k obědu nebo k večeři. Teď v létě, kdy nám květák roste na zahradě navíc sezonní záležitost. Toto jídlo často zařazuji klientům do stravovacích plánů a zatím snad všichni si jej oblíbili. To je vlastně účelem jídelníčků, které klientům vyhotovuji, aby hubli a přitom si pochutnali :-) 

Zapečené květákové "těstoviny"

pro cca 4 osoby

Ingredience

Hlávka květáku, nakrájená na růžičky, 250ml polotučné smetany, 1 lučina, 1 lžička dijonské hořčice, 1,5 hrnku strouhaného sýra /eidam/, 1 lžíce másla, 100g šunky/slaniny, 100g rajčat (můžete přidat žampiony, pórek, papriku, kvalitní klobásu např. krůtí jako na fotce)

Postup

Předehřejte troubu na 180st. Naplňte hrnec vodou a přiveďte k varu. Přidejte trochu soli a potom květák, který rozeberete na menší růžičky. 5-7 minut ho nechte vařit, dokud akorát nezměkne. Sceďte a odložte stranou. Do malého hrnce nalejte smetanu a přiveďte k varu. Nechte 5 minut bublat. Odeberte z plamene a vmíchejte lučinu, hořčici a větší část strouhaného sýra. Dochuťte pepřem a solí. Zatímco se smetana vaří, rozehřejte si na pánvi máslo a jemně osmahněte šunku/slaninu, přidejte rajčata a orestujte je, příp. přidejte trochu másla, dokud nezačnou měknout. Dochuťte solí a pepřem a dejte na stranu. Umístěte květák do pekáče a posypte smaženými rajčaty a šunkou. Dobře promíchejte a dochuťte solí a pepřem. Smetanovou směs nalijte na květák a ujistěte se, že je celý pokrytý. Posypte zbytkem sýra. Pečte asi 20 minut, dokud se sýr nerozpustí a není zlatavý a omáčka nebublá. Podávejte se zelným salátem.

Toto jídlo je výborná alternativa pro všechny milovníky těstovin. Výživová hodnota je někde úplně jinde. Květák dodává jídlu vitamíny, např. vitamín C, kyselinu listovou, B5, B12, E nebo K), stejně jako minerální látky (vápník, hořčík, draslík či zinek). Má protizánětlivé a antioxidační účinky, posiluje obranyschopnost, působí proti infekcím a mučopudně. Snižuje riziko revmatoidní atritidy a je prevencí kardiovaskulárních nemocí. To jsou samé příznivé účinky, kterými se klasické pšeničné těstoviny chlubit bohužel nemohou.